Since 1955, Haus Lange has been internationally renowned as a place where contemporary, experimental art and modern architecture meet. On the occasion of this 70th anniversary, the Kunstmuseen Krefeld are focusing for the first time on the tradition of site-specificity as part of the HLHE Dialogue The Special Site, the Kunstmuseen Krefeld are focusing for the first time on the tradition of site-specificity that has significantly shaped the exhibition history of Haus Lange and Haus Esters since the 1960s. Some internationally renowned artists developed their first museum presentation from their engagement with the site. To this day, artists continue to question the identity of the houses, which were created by Ludwig Mies van der Rohe at the end of the 1920s and in which living and exhibiting have always been linked. The exhibition at Haus Lange presents the history of site-specificity using sculptures, installations, films, paintings and numerous documents from the archive of the Kunstmuseen Krefeld. Almost forgotten temporary projects can be rediscovered.
With works and projects by: Lara Almarcegui, Celine Berger, BLESS, Daniel Buren, Christo, Jasmina Cibic, Bogomir Ecker, Elmgreen & Dragset, Barry Flanagan, Hans Haacke, Haus-Rucker-Co, Bethan Huws, Anna K.E., Yves Klein, Karin Kneffel, Richard Long, Mario Merz, Claes Oldenburg, David Reed, Andreas Schmitten, Gregor Schneider, Richard Serra, Timm Ulrichs, Lawrence Weiner, Andrea Zittel and others.
Curated by Sylvia Martin
Under its director Paul Wember, the Kunstmuseen Krefeld developed a special profile in the early years of the Federal Republic by opening up to contemporary art. Initially still hostile, the (neo-)avant-garde was given museum backing here for the first time, unique in post-war Germany. Hans Dickel describes this extraordinary time from the perspective of a Krefeld contemporary witness in his new book Das Wunder von Krefeld. Avant-garde art in the museum (1955-1975). The author presents his book with numerous illustrations. The garden talk will be followed by a discussion about The Miracle of Krefeld between Hans Dickel, Tomma Galonska (artist and daughter of Paul Wember) and Sylvia Martin (Deputy Director of Kunstmuseen Krefeld).
Die Museen Haus Lange und Haus Esters verwandeln sich in der Ausstellung Teilweise möbliert, exzellente Aussicht in eine Zeitkapsel. Viele Künstler:innen haben die Häuser als Experimentierfelder genutzt: Haus-Rucker-Co stülpte Haus Lange eine Klimahülle über, Hans Haacke ließ Goldfische in einem Wassertank einziehen und Alicja Kwade platzierte Geröll in den Garten und das Wohnzimmer von Haus Esters.
Im Workshop testen wir temporäre Veränderungen aus und verwirklichen unsere Idee für ein raumgreifendes Kunstwerk in einem gebauten Raummodell. Kursleitung: Johannes van den Boom
Spielführung und praktischer Workshop für Familien. Rene Was haben ein Foxterrier, ein Kaninchen und ein ganzer Schwarm Goldfische gemeinsam? Sie alle bevölkerten vergangene Ausstellungen in Haus Lange Haus Esters. In der Führung "schnüffeln" wir den Geschichten der tierischen Mitbewohner hinterher und erfahren dabei mehr über die Künstler:innen, die sie in die Villen brachten. Ganz wichtig: Bei dieser Führung sind Kuscheltiere als Begleitung ausdrücklich erlaubt! Mit Melissa Blau.
So habt ihr Haus Lange noch nicht erlebt! Die Ausstellung Teilweise möbliert, exzellente Aussicht zeigt, wie Haus Lange und Haus Esters von Künstler:innen auf den Kopf gestellt wurden: Christo verpackte Wege und Böden in Stoff, Michael Asher baute Wände kreuz und quer und Daniel Buren baute gleich ein ganzes Labyrinth in Haus Esters. Im Workshop bauen wir Modelle aus Karton und Stoffen und verpassen ihnen einen frischen Anstrich. Mit Melissa Blau.